….Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar.
[Al 'Ankabuut:45]
Umat Islam terutamanya bangsa Arab dikecam hebat selepas peristiwa serangan World Trade Centre, New York pada 9 Sept 2001 yang dikaitkan dengan agenda Al-Qaeda.
Apakah yang terjadi kepada umat Islam selepas itu?
Bagaimanakah pandangan dunia kepada Islam?
Dan bagaimana pula persepsi umat Islam terhadap ‘ISLAM’ sendiri?
Bangga? Malu? Sedih?
Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
“Barangsiapa tidak dicegahkan oleh solatnya dari perbuatan yang keji dan mungkar, maka tidaklah ia bertambah dekat kepada Allah melainkan bertambah jauh”
Maka, solat orang yang LALAI itu, tidaklah mencegah daripada kekejian dan kemungkaran.
Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
“Berapa banyak orang yang menegakkan solat, memperoleh letih dan payah saja dari solat”
Dan tidaklah dimaksudkan oleh Nabi S.A.W dengan ucapannya itu melainkan orang yang LALAI!
Adapun solat..maka tidak ada padanya selain daripada zikir, bacaan, ruku’, sujud, berdiri dan duduk.
Zikir=bercakap/bermunajah sebagai lisan atas amal perbuatan seseorang itu.
Tetapi, apabila lisan dilakukan orang yang lalai/alpa=solat itu tiada maknanya baginya.
Maka, jika kata-kata pujian yang keluar dari lidah orang yang alpa,/lalai, maka apa yang dikatakanya tidaklah dituturkan dan diajukan kepada Allah, selama Dia sebenarnya tidak hadir dalam dirinya..
Ucapan=melahirkan apa yang terkandung dalam hati
Bacaan itu bagaikan sebuah ujian bagi yang bersolat.
Seperti mana ujian menahan perut/nafsu bila berpuasa,
Seperti mana ujian tubuh mengerjakan haji,
Seperti mana ujian hati dan menghadapi kesulitan mengeluarkan zakat dan melepaskan harta yang disayangi..
Maka apalah maksud “Tunjuki aku dengan jalan yang lurus” bila hati itu lalai? Apabila tidak dimaksudkan untuk merendahkan diri dan berdoa?
Dan hati orang yang lalai itu, apabila mengadap Allah, lidahnya bergerak disebabkan menghafaz sahaja..
Adapun solat..maka tidak ada padanya selain daripada zikir, bacaan, ruku’, sujud, berdiri dan duduk.
Rukuk & Sujud = Mengagungkan Allah dengan perbuatan/pergerakan.
Apabila orang yang alpa/lalai itu rukuk & sujud, maka tidaklah tinggal selain pergerakan punggung dan kepala.
Maka tidak adalah kesukaran ujian padanya..
Mengapa solat itu dikatakan sebagai tiang agama?
Mengapa solat itu didahulukan dari ibadah-ibadah yang lain seperti zakat, haji dan lain-lain?
Kerana keagungan solat itu selain menzahirkan perbuatan mengagungkan Allah, adalah kerana ditambahkan dengan memahami zikir dan bacaannya dalam solat itu.
[Al Hajj:37 ]
Makanya, sifat yang menguasai hati seseorang itulah yang akan membawanya samada menurut perintah Allah ataupun tidak.
Inilah yang menunjukkan betapa pentingnya kehadiran hati itu.
Kehadiran hati adalah nyawa solat. Sekurang-kurangnya yang membuat nyawa itu tidak keluar ialah hadirnya hati itu ketika takbirratul ihram.
Maka kurang dari itu = membinasakan
Jika bertambah = semakin mengembang nyawa itu dalam segala bahagian solat.
Berapa banyaknya orang yang hidup yang tidak dapat bergerak lagi? Yang mendekati kematian..
Maka solat orang yang lalai itu, di dalam keseluruhannya selain ketika takbir, adalah seumpama orang hidup yang tidak bergerak lagi.
Kerana tiadalah bersekutu manusia tentang memahami segala erti Al-Quran dan tasbih-tasbih.
Berapa banyak pengertian-pengertian yang halus yang dipahami oleh orang yang mengerjakan solat?
Waktu sedang solat dan tidak terlintas di hatinya yang demikian sebelumnya.
Dari segi inilah, solat itu adalah pencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Kerana salat memberi pemahaman hal-hal, sudah pasti mencegah dari perbuatan keji!
Apabila hati itu tidak hadir ketika bermunajah dengan Raja-Diraja, maka janganlah kiranya anda menyangka ada sesuatu sebab yang lain baginya selain dari kelemahan iman.
Maka bersungguh-sungguhlah sekarang menguatkan iman itu!
[Imam Al-Ghazali]
“Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang tarawih dan kedudukannya didalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan amalan-amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan diperolehinya.”
Sumber:-Mufti Terengganu, Portal JAKIM
[Al-A’raaf: 29]
Katakanlah: "Tuhanku menyuruh menjalankan keadilan." Dan (katakanlah): "Luruskanlah muka (diri)mu di setiap sembahyang dan sembahlah Allah dengan mengikhlaskan ketaatanmu kepada-Nya. Sebagaimana Dia telah menciptakan kamu pada permulaan (demikian pulalah kamu akan kembali kepadaNya)."
Dan hati orang yang lalai itu, apabila mengadap Allah, lidahnya bergerak disebabkan menghafaz sahaja..
Adapun solat..maka tidak ada padanya selain daripada zikir, bacaan, ruku’, sujud, berdiri dan duduk.
Rukuk & Sujud = Mengagungkan Allah dengan perbuatan/pergerakan.
Apabila orang yang alpa/lalai itu rukuk & sujud, maka tidaklah tinggal selain pergerakan punggung dan kepala.
Maka tidak adalah kesukaran ujian padanya..
Mengapa solat itu dikatakan sebagai tiang agama?
Mengapa solat itu didahulukan dari ibadah-ibadah yang lain seperti zakat, haji dan lain-lain?
Kerana keagungan solat itu selain menzahirkan perbuatan mengagungkan Allah, adalah kerana ditambahkan dengan memahami zikir dan bacaannya dalam solat itu.
[Al Hajj:37 ]
Makanya, sifat yang menguasai hati seseorang itulah yang akan membawanya samada menurut perintah Allah ataupun tidak.
Inilah yang menunjukkan betapa pentingnya kehadiran hati itu.
Kehadiran hati adalah nyawa solat. Sekurang-kurangnya yang membuat nyawa itu tidak keluar ialah hadirnya hati itu ketika takbirratul ihram.
Maka kurang dari itu = membinasakan
Jika bertambah = semakin mengembang nyawa itu dalam segala bahagian solat.
Berapa banyaknya orang yang hidup yang tidak dapat bergerak lagi? Yang mendekati kematian..
Maka solat orang yang lalai itu, di dalam keseluruhannya selain ketika takbir, adalah seumpama orang hidup yang tidak bergerak lagi.
Kerana tiadalah bersekutu manusia tentang memahami segala erti Al-Quran dan tasbih-tasbih.
Berapa banyak pengertian-pengertian yang halus yang dipahami oleh orang yang mengerjakan solat?
Waktu sedang solat dan tidak terlintas di hatinya yang demikian sebelumnya.
Dari segi inilah, solat itu adalah pencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Kerana salat memberi pemahaman hal-hal, sudah pasti mencegah dari perbuatan keji!
Apabila hati itu tidak hadir ketika bermunajah dengan Raja-Diraja, maka janganlah kiranya anda menyangka ada sesuatu sebab yang lain baginya selain dari kelemahan iman.
Maka bersungguh-sungguhlah sekarang menguatkan iman itu!
[Imam Al-Ghazali]
“Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang tarawih dan kedudukannya didalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan amalan-amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan diperolehinya.”
Sumber:-Mufti Terengganu, Portal JAKIM
[Al-A’raaf: 29]
Katakanlah: "Tuhanku menyuruh menjalankan keadilan." Dan (katakanlah): "Luruskanlah muka (diri)mu di setiap sembahyang dan sembahlah Allah dengan mengikhlaskan ketaatanmu kepada-Nya. Sebagaimana Dia telah menciptakan kamu pada permulaan (demikian pulalah kamu akan kembali kepadaNya)."
Kadang-kadang hati hadir besama kata-kata dan tidak hadir bersama erti kata-kata
tersebut. Maka, melengkapkan hati dengan kata-kata yang dibacakanlah yang
membawa maksud ‘kefahaman’
Solat tanpa hati adalah seperti menerawang pada
cita-cita yang datang dari hal-hal duniawi.
∴ cara untuk menghadirkan hati
untuk bersolat dengan ikhlas adalah menjuruskan cita-cita kepada solat. Dengan
imam yang membenarkan bahawa akhirat adalah lebih baik dan kekal abadi.
[Teori Imam Al-Ghazali]
Diriwayatkan bahawa Allah S.W.T berkata pada Musa A.S:
“Wahai Musa! Apabila engkau menyebutkan zikir kepadaku, maka sebutlah akan Aku, di mana seluruh anggota tubuhmu bergerak. Dan adalah engkau ketika berzikir kepadaKu itu khusyu’ dan tenang. Apabila engkau menyebutkan akan Aku, maka jadikanlah lidahmu dibelakang hatimu! Dan apabila engkau berdiri dihadapanKu, maka berdirilah sebagaimana berdirinya seorang hamba yang hina! Bermunajahlah dengan Aku, dengan hati yang gementar dan lidah yang benar!”
Diriwayatkan bahawa Allah S.W.T berkata pada Musa A.S:
“Katakanlah Musa kepada umatmu yang durhaka, agar mereka tidak menyebutkan akan Aku! Kerana Aku telah berjanji kepada diriKu sendiri bahawa siapa yang berzikir kepada Aku, maka Aku akan ingat kepadanya. Maka apabila orang-orang yang derhaka itu menyebutkan Aku, maka Aku sebutkan mereka dengan kutukan (la’nat)”
Ini adalah mengenai penderhaka yang tidak alpa mengingatiNya. Maka bagaimana pula apabila berkumpul kealpaan dan kederhakaan???
No comments:
Post a Comment